.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
یارانه شیر همچنان در ابهام

تاكنون 30 درصد (دو ميليون و 300 هزار تن) از مجموع 9 ميليون تن شير توليدي كشور در قالب يارانه‌اي و به قيمت 350 توماني در سطح شهر به مردم عرضه مي‌شد كه به گفته مسوولان امر اين شيوه تا پايان سال جاري ادامه خواهد داشت اما طي چند روز اخير و با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، بحث تغيير شيوه پرداخت يارانه به اين محصول لبني استراتژيك مطرح شده است. 

طي چند سال اخير كارخانه‌هاي لبني 30 درصد از شير خريداري شده از دامداران را به قيمت يارانه‌اي در بازار مصرف عرضه و مابه‌التفاوت آن را از دولت دريافت مي‌كردند؛ چراكه هميشه دامداران از طلب‌شان از كارخانه‌هاي لبني گلايه داشته‌اند كه كارخانه‌هاي لبني پاسخشان عدم پرداخت اين يارانه ‌از سوي دولت بود!

اما در واقع اين موضوع بهانه‌اي است براي كارخانه‌ها چراكه آنها پول شير آزاد را هم كه براي توليد فرآورده‌هاي لبني از دامداران ‌خريده‌اند را به اين بهانه نمي‌پردازند و در اين ميان دامداران به دليل اينكه محصول توليدي‌اشان قابل نگهداري نيست و از سوي ديگر توليدشان كه گاوهاي شيري هستند را هم نمي‌توانند تععطيل كنند، بيشترين زيان را مي‌بينند و مجبورند شير توليدي دامداري‌اشان را بدون دريافت هيچ وجهي به كارخانه‌ها تحويل دهند و خود با مشكل نقدينگي براي تامين علوفه مواجه‌اند به‌گونه‌اي‌ كه هم‌اكنون دامداران براي خريد گندم و جو يارانه‌اي نيازمند وام و تسهيلات هستند.

در اين ميان دامداران معتقدند بايد يارانه شير مستقيما به دامدار داده شود تا علاوه بر تامين شير يارانه‌اي سالم (چراكه استفاده از آب و شيرخشك در توليد اين شير در كارخانه‌هي لبني هميشه مورد چالش بوده)، هزينه توليد شير و به تبع آن هزينه فرآورده‌هاي لبني هم كاهش ‌يابد؛ همچنين شايد كمتر تحت تاثير تصميمات كارخانه‌هاي لبني قرار گيرند و به قول بازيچه اجباري آنها باشند.

به گفته مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران در صورت تغيير نحوه پرداخت يارانه شير از كارخانه‌هاي لبني به دامداري‌ها 5.5 تا 6 ميليون تن شير تبديلي كارخانه‌ها در صنايع لبني از شير ارزان دامداري‌ها تامين خواهد شد و كليه محصولات لبني با قيمت تمام شده كمتري عرضه مي‌شود درصورتيكه هم اكنون دو و نيم ميليون تن از شير توليدي به قيمت يارانه‌اي عرضه مي‌شود.

البته كارخانه‌هاي لبني هم با انتقال يارانه شير به دامداران موافقند؛ چراكه معتقدند با كاهش قيمت‌ها تقاضا و مصرف افزايش مي‌يابد و رونق توليد و بازار محصولات لبني را به دنبال دارد؛ البته شايد آنها هم از ديركرد پرداخت يارانه درجا زده‌اند چون با وجود ابلاغ سريع دولت براي پرداخت اين يارانه هنوز هم اعتباري دريافت نكرده و به دامداران بدهكارند و به گفته رييس هيات مديره اتحاديه لبني براي تامين پلاستيك شير يارانه‌اي‌ هم با مشكل مواجه هستند.

گفتني است كارخانه‌ها لبني چهارماه است كه يارانه شير را از دولت طلب دارند كه80 ميليارد تومان به‌ازاي يك ماه و نيم آن بيش از يك ماهه گذشته ابلاغ شده 24 ساعته پرداخت شودد، اما هنوز هم خبري نيست. 200 ميليارد تومان ديگر هم بايد تا پايان سال پرداخته شود.

اما در عين حال كه بحث انتقال يارانه شير از كارخانه‌ها به دامداري‌ها از سال آينده مطرح شده، محمود دودانگه معاون وزير بازرگاني از بررسي پرداخت نقدي يارانه شير روي ميز کارگروه تحول اقتصادي خبر داده و هرگونه تصميم‌گيري درباره تغيير روش پرداخت يارانه شير را برعهده کارگروه طرح تحول اقتصادي عنوان كرده است.

به گفته وي پرداخت نقدي يارانه شير يکي از گزينه‌هاي مطرح است و ممکن است گزينه‌هاي ديگري نيز مطرح باشد؛ اما مسلم است که يارانه شير نيز بايد هدفمند پرداخت شود؛ يعني يارانه‌اي که هم‌اکنون به صورت غيرمستقيم در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، به صورت مستقيم به آنها پرداخت شده و قيمت شير واقعي شود.

گفتني است سال گذشته بيش از 580 ميليارد تومان به عنوان يارانه شير تعيين شده كه وزارت بازرگاني آن را از طريق کارخانه‌هاي لبني در ميان مردم توزيع کند.

حال بايد منتظر ماند تا آيا يارانه شير هم مانند يارانه نان به صورت نقدي به حساب مردم واريز خواهد شد يا با مکانيزم فعلي ادامه خواهد داشت يا اينكه از سال آينده اين مبلغ براي كاهش هزينه توليد و حمايت از مصرف و افزايش سرانه مصرف شير در كشور به دامداران منتقل مي‌شود؟

كه البته هم دامداران و كارخانه‌هاي لبني تاكيد دارند هرچه زودتر يارانه شير امسال كه در واقع بيش از همه دامداران را متضرر پرداخت و تصميم‌گيري براي تغيير شيوه در پرداخت يارانه هرچه سريع‌تر صورت گيرد تا اين دو قشر از توليد و صنعت بتوانند براي سال آينده خود برنامه‌ريزي داشته باشند.ایسنا/90


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.